Za privatni biznis vam je potrebna vera, posvećenost, dobri saradnici i vreme! – EP 14

Jedna od najvažnijih stvari koje mi našim serijalom „Kreni i promeni život“ želimo da vam kažemo je da, ako planirate da pokrenete sopstveni biznis, najviše mogu da vam pomognu priče naših sugrađana koji su kroz to već prošli. Zato danas razgovaramo sa Katarinom Stanković, vlasnicom firme Pro media.

Recite nam, za početak, čime se tačno bavite.

Ovaim poslom, koji se pre svega odnosi na event menagment, bavim se poslednjih desetak godina. Na samom početku vrlo značajna mi je bila podrška ljudi koji su već u tom poslu. Prosto da podelite sa njima svoje dileme, svoja razmišljanja i informacije, što je vrlo bitno. Ja sam na nekom početku svog rada, a i sada sam, član Udruženja poslovnih žena Niš i to je nešto što vam da neku snagu, zato se i kaže „osnaživanje žena za preduzetništvo“. Ja to mogu da potvrdim jer imam izuzetno lepo iskustvo vezano za članstvo u našem udruženju poslovnih žena.

Šta zapravo podrazumeva termin Event menagment i kako ste odlučili da se time bavite?

Ono što je negde karakteristika posla kojim se ja bavim je da se malo ljudi time bavi van nekih državnih institucija. To je organizacija sajmova, organizacija događaja. Na samom početku nije bilo dovoljno informacija niti ste mogli sa nekim da vidite te primere dobre prakse, što je izuzetno važno. Zato je i bilo nekako rizično krenuti i baviti se tim poslom. Kažu da su žene manje sklone riziku kada je privatni posao u pitanju, ali kod mene to nije bio slučaj. Verovatno zato što imate tu neku mrežu koja vam omogućava da možete da rizikujete jer smo bile povezane sa brojnim članicama, ženama koje su već vrlo uspešne u privatnom biznisu. Tu imate dosta mogućnosti za edukaciju, za proširivanje svojih znanja i sposobnosti. Za poslednjih deset godina sam organizovala veliki broj sajmova. Recimo Salon vina i čokolade koji je dosta poznat u Nišu, zatim Međunarodni Sajam ekologije, Sajam zdrave hrane, Sajam pakovanja, štampe i dizajna, Sajam Najlepše venčanje, Dečiji sajam… Mnogo tih dešavanja je po prvi put bilo organizovano u Nišu.

Pretpostavljam da ste i pre ovog privatnog biznisa imali posao. Zašto ste rešili da se upustite u rizik privatnog preduzetništva?

Ono što je važno u svemu tome je da se vi, na neki način, adaptirate na novonastalu situaciju. Ja sam i pre toga bila zaposlena, ali jednostavno imate potrebe da krenete da radite nešto što vas ispunjava. I prosto se adaptirate na te nove zahteve. To zahteva i promenu obrazaca ponašanja i mišljenja i emocija, morate biti mnogo spremniji da izađete sa svim tim na kraj. I ono što bi psiholozi rekli, vrlo je bitno da redefinišete neku svoju poziciju, da promenite fokus gledanja, da sve što se oko vas dešava gledate da li to može biti bitno za vas ili ne u privatnom biznisu. I primeri dobre prakse su izuzetno važni. Ne možete vi da iskopirate od nekoga šta on radi i kako radi, ali to je pre svega inspiracija za vas, da vi možete da kreirate nešto svoje i nešto drugačije.

Tu je i razvojni put. Vi prođete kroz deset godina ovog posla koji je izuzetno zahtevan i preti opasnost od sagorevanja jer traži veliku posvećenost, gubite dosta od svog privatnog života ili nečeg drugog što biste imali da se ne bavite time. Ali stekne se značajno iskustvo i znanje, tako da sam ja onda nastavila da se bavim edukacijom iz oblasti event menagment-a. Sve proističe jedno iz drugog. Ako umete da to znanje oplemenite, da iskoristite, da dodate nekom svom znanju, onda prosto imate neki razvojni put. Te neke veštine su izuzetno bitne za privatni biznis. Vi možete da imate akademsko znanje, možete da znate kako se nešto radi tehnološki, ali u samom načinu sprovođenja tih svojih odluka nije dovoljno samo da donesete odluku da se bavite tim poslom, već morate da znate kako da tu odluku sprovedete. Mislim da se u menadžmentu ne poklanja dovoljno pažnje tome, kako sprovesti neke odluke u delo. Bitan je kontinuitet i stalno učenje. Sada imate toliko mogućnosti da na internetu vidite šta ko kako radi i koje znanje vam je potrebno, ali u isto vreme je vrlo teško napraviti selekciju šta je to što je vama potrebno.

Kako ste pronalazili neophodne informacije?

Nikada u životu ne znate šta je to što vam donosi informaciju. Meni je recimo  od suštinskog značaja bila knjiga Lazara Džamića, jednog od direktora Gugla u Engleskoj. Njegova prva knjiga koja se odnosila na preduzetnike bila je, recimo, neka prelomna tačka koja me je opredelila da u nekim svojim interesovanjima tada odem u određenom pravcu vezanom za preduzetništvo.

Ko vam je pružao podršku?

Što se neke podrške tiče, u privatnom biznisu vi se uvek oslanjate na sebe, ali vam je isto tako uvek bitna podrška institucija jer ne možete ništa da radite van njih. Ta podrška ne mora da bude finansijska. Finansijsku podršku sam imala kasnije, kroz neke projekte koje sam radila, dobila sam podršku grada za edukaciju, za projekat koji je bio namenjen mladima, kako i na koji način bi oni trebalo da razvijaju neke svoje veštine kao preduslov za dobar biznis. To je jedno izuzetno lepo iskustvo, jer sam videla da postoji izuzetno veliki potencijal kod nas, da se mladi ljudi bave tim poslom. Prosto su željni tog znanja jer to retko gde mogu da vide i da čuju. Dakle, podrška institucija da, u smislu saradnje, a čisto finansijski kroz projekte.

Internet je u današnje vreme vredno pomagalo, zar ne?

Na internetu postoji dosta konkursa koji podržavaju ljude koji žele da krenu u privatni biznis. U Nišu je tu, recimo, ENECA, možete da dobijete pomoć i od ministarstva. Prosto pratite šta se objavljuje i pod kojim uslovima.

Ta vaša mreža ljudi vam je takođe pomagala, i savetodavno i praktično?

Teško možete da pročitate negde sažeto šta i kako vam je potrebno i da dobijete direknte i konkretne odgovore na svoja pitanja. I zato je tu i Udruženje poslovnih žena, imale smo mogućnost da razmenimo iskustva, na sajtu Udruženju možete da postavite pitanje. Tu je i Regionalna privredna komora Niš od kojih smo imali izuzetnu podršku za žensko preduzetništvo. Tu je i saradnja sa Milanskom komorom za preduzetništvo. Prosto morate da imate jednu finu mrežu i da prepoznate gde šta i kako možete da naučite jer, verujte mi, mada izgleda neverovatno, ali novac nije najvažniji. Vi možete da imate novca a da ne znate šta ćete sa njim da uradite, da ne znate kako da pokrenete posao. Ili pokrenete posao na sasvim pogrešan način, ili nije trenutak za to. Ta neka mreža udruženja, informacija, primera dobre prakse i, svakako, podrška porodice, je ono što vas opredeljuje da li ćete biti uspešni ili ne.

Sa kojim ste se problemima susretali i šta je predstavljalo najveći rizik?

Problem je u tome što vi mnogo uložite. Mnogo vremena, mnogo rada, to traje mesecima, a sa velikim rizikom jer prosto ne znate kako ćete finansijski da zatvorite tu konstrukciju. Moram da kažem da je nekada bilo mnogo jednostavnije sve to organizovati, i mnogo sigurnije ulaziti u različite poslove. Danas je sve to mnogo teže. Mislim da je tome značajno doprinela i svetska kriza jer su se od tog trenutka stvari značajno promenile. I kod nas, bez obzira na to što mi nismo toliko pod uticajem direktno, to je i te kako uticalo i na našu privredu i na smanjenje mogućnosti za zaradu. Zato sve to ide vrlo teško.

Možete li da date savet mladim ljudima koji će se tek odlučiti da krenu i promene život?

Postoji jedna stvar koju psiholozi zovu samoispunjavajuće proročanstvo. To znači da, ako vi verujete da će nešto loše da se desi izuzetno je velika verovatnoća da će tako i biti. Ali isto tako važi i suprotno, ukoliko ste ubeđeni da ćete imati rezultata, ako verujete u sebe, onda je izuzetno velika verovatnoća da ćete uspeti u tome. Vi na taj način i svoj način života preusmerite, uvedete u fokus sve to što želite da postignete. I kada uložite toliko energije, vere, entuzijazma, posvećenosti, kada imate poverenja u svoje saradnike, kada razvijete svoje neke sposobnosti, onda rezultat sigurno dođe. Ali ono što ne smemo da zaboravimo je da je za sve potrebno vreme.

Katarina, baš vam hvala na svim ovim odgovorima. Možda će, nakon ove vaše priče, neko rešiti da se bavi upravo event menadžmentom, tim dinamičnim poslom.